Sunday, December 2, 2012

Mengaum Untuk Gaza!!


Alhamdulillah..baru2 dapat chance tgok match bola Msia vs Singapore..:)
Bila msuk stadium,tgok ceruk2 stadium BJ..terpikir satu peluang yg hebat.
Ana terpikir satu program utk batch kita.
Kita gempur SNBJ buat kutipan utk Gaza.
Masa match semifinal ( 9 atau 13 Disember nanti ) 

Venue tak tau lagi.

Harga tiket RM 40 masa semifinal nanti.Final x konfem lagi..:)
Jadi ana nak offer n ajak shbt2 yg ana kasihi smua untuk join.
Ana akan setelkan bab2 pengurusan ( pihak stadium , duit transport ikut , tiket free dsbnya berdsarkan sponsorship kita dapat ).
Ana bukak peluang nih sampai pkul esok,3hb Disember pkul 1200 mlm utk sapa nak join projek nih.

Roger atau SMS ana ya.

Jom sebarkan kt sahabat2 kita ya.
Sapa yg x mai,bleh jadi sponsor utk bab2 pengurusan...:)
Jom Mengaum utk Gaza..:)

Friday, November 16, 2012

Tiga


Walaubagaimanapun, Ustaz Dahlan tetap ingin berkongsi dengan kami,
"Tahniahlah antum semua dapat berkumpul sekali. Syabab2 seperti antum memang kena selalu berkumpul."
"Apa2 pun, setiap kerja2 kita mesti ikhlas kerana ALLAH."
"Tengok lah relawan2 kita yang misi menghantar bantuan ke Ghaza. Dengan keikhlasan depa, musuh2 ALLAH semua takut. " 
Ustaz Dahlan tergelak kecil.
"Sampai relawan sergah pun depa takut lari"
"Sampailah komando depa yang mai."
Kami semua kagum dengan Ustaz. Walaupun sakit, mentertawakan Zionist adalah perkara yang utama.
"Ok lah no..Ustaz takut makin sakit ni. Takpa, Ustaz 2 ni akan ganti ustaz bagi tazkirah.Depa pun hebat2 jugak ni.."
Ustaz ada mengadu kepada kami,
"Ustaz pun tak berapa lalu nak makan. Pagi tadi pun makan buah tamar dengan kacang putih ja" Haha. Ustaz tergelak kecil. Kami melirikkan senyuman. Ustaz2. Dok mengadu sakit pun sempat ketawa.
Ustaz Dahlan pun beredar pergi selepas memberikan salam kepada kami.

Wednesday, November 7, 2012

Tsabat dan istiqamah



Merasai dan dapat duduk bersama dalam lingkungan tarbiyah merupakan satu nikmat yang besar. Walaupun mungkin pada mulanya hati tidak memilih untuk menerima tarbiyah namun sedikit sebanyak jika dipilih Allah untuk berada dalam suasana tarbiyah kita dapat merasai kemanisannya.

Nikmat tarbiyah itu tidak dapat difahami hanya dengan perkataan-perkataan atau tulisan-tulisan. Ia hanya dapat dirasai oleh orang yang melalui tarbiyah itu sendiri. Seperti kemanisan ukhuwwah dalam bulatan usrah , sukar difahami bagi mereka yang duduk di luar bulatan itu dan tidak pernah melaluinya.

Namun ada nikmat yang lebih besar dari itu. Yang mana Allah kurniakan kepada beberapa hamba yang dipilih olehnya dari kalangan orang yang mendapat tarbiyah tadi. Setelah melepasi satu pilihan kita akan melalui satu pilihan lagi. Ia adalah nikmat 'istiqamah dalam tarbiyah'.

Ada dikalangan kita yang beruntung , merasai nikmat tarbiyah dan kefahaman terhadap Islam yang syumul sejak dari bangku sekolah. Bahkan ada yang mendapatinya sejak dari tadika atau pra-tadika. Ada juga yang dipilih Allah untuk merasainya di IPT baik dalam dan luar negara.

Beruntunglah mereka yang dipilih Allah kekal istiqamah di dalamnya selepas itu. Walaupun mereka tidak lagi terikat dengan sekolah atau universiti hati mereka masih basah dengan iman . Terus memilih untuk bersama didalam jalan yang sukar dan panjang.

Mungkin ada diantara kita menganggap sudah cukup apa yang kita lalui. Atau tidak perlu kita meneruskan usaha mentarbiyah orang lain kerana sudah banyak yang melakukan kerja ini. Kita merasakan kita sudah di tempat yang selesa. Bahkan lebih teruk mungkin ada yang merasakan Islam mereka telah sempurna.

Jika ada yang berfikir untuk meninggalkan tarbiyah yang dibawa Rasulullah ini ketahuilah bahawa Allah tidak memerlukan kita. Allah Maha Agung dan Maha Kaya tidak memerlukan qiyam kita , puasa kita , sedekah kita , jihad kita atau ketaatan kita. Allah tidak memerlukan kita , tetapi kitalah yang memerlukan Allah. Tarbiyah juga tidak memerlukan kita tetapi kitalah yang memerlukan tarbiyah.

"Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk."
(Al-Ankabut : 6 ) 

Sama-sama lah kita bersungguh-sungguh berdoa agar ditetapkan hati dalam ketaatan. Diteguhkan iman dan keyakinan dalam melalui jalan tarbiyah dan kehidupan yang panjang ini.


Wallahualam.

Monday, October 22, 2012

Alam Ini


" Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi , dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda 
( kebesaran ALLAH ) bagi orang yang berakal ( iaitu ) orang-orang yang mengingat ALLAH sambil berdiri , duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi 
( seraya berkata ) , 
'Ya Tuhan kami , tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia - sia , Mahasuci Engkau , lindungilah kami dari azab neraka ".

Ali-Imran : 190 - 191

Tuesday, September 25, 2012

Demi Palestin


Assalamualaikum wbt.
Sahabat-sahabat semua.
Ada sapa2 yang berhajat nak pi atau telah mendaftar?
InshaALLAH , batch kita akan bagi subsidi yuran kat dia
Tapi terhad untuk sorang ja.
Jika mengalakkan dari batch kita , dipertimbangkan untuk lebih dari seorang..;)
Contact ana ya secepat mungkin.

Tuesday, September 18, 2012

Reunion II 2012

Alhamdulillah , dengan izin dan rahmat ALLAH , kita berjaya mengadakan reunion kita 
Tahniah kepada mereka-mereka yang hadir.
Seronok dan bahagia bila tengok sahabat-sahabat yang selalu dan yang dah lama tak jumpa..:)
Sembang-sembang pun bab lain dah
Dari jauh dan dekat , moga ALLAH bayar balik apa yg kita belanjakan dengan setimpalnya ya.
InshaALLAH , moga kita jumpa lagi pada masa akan datang ya.
Pakat mai ramai-ramai ya.

Berikut ana sertakan kronologi Reunion :

31-September-2012
Berkumpul dan bermalam di Musolla MATRI.

1-Ogos-2012
Qiamullail individu. Kemudian solat subuh bersama pelajar MATRI. 



Tazkirah ringkas oleh al-Fadhil Ustaz Karim



Sarapan bersama di kedai makan Alor Tampang.


Riadhah futsal di D’ Futsal Centre selama 2 jam



Rehlah di sungai Batu Pahat, Perlis
Solat zohor dan asar di Masjid Putra 



Menghadiri majlis kenduri kahwin Shafiy Zakaria di rumahnya
Singgah raya di rumah Hanif Ahmad


Aktiviti bebas/ persiapan aktiviti malam
Solat maghrib dan isyak


Berkumpul di rumah Hilmi Azhari
Bacaan Tahlil yang dipimpin oleh Hanif Ahmad
Makan malam dan BBQ secara gotong-royong
Ucapan penutup oleh Radhi Abdul Rahman
Salam semut & bersurai

Wednesday, August 8, 2012

Tshirt Reunion

Assalamualaikum wbt ,sahabat semua.
Ramadhan Kareem!
Moga ALLAH pelihara & rahmati kita semua.
Berikut ana sertakan tshirt reunion kita.
Sapa tak mai , tak dapat...:)

Monday, August 6, 2012

Esok Masih Belum Terlambat



Begitu tekun Fitri membetulkan cermin ditandas. Sibuk dan tekun dia menebuk lubang di dinding untuk memasang pemegang cermin . Muncul Yusuf yang kebetulan lalu di koridor. Yusuf berhenti sebentar dan memerhati , wajahnya menampakkan riak kehairanan.

"Eh kau bukan tinggal lagi setahun aje ke? Kenapa semangat sangat pasang cermin tandas nih?" soal Yusuf.

Fitri membalas soalan adik juniornya dengan senyuman.

" Haha , saje tinggalkan jasa sikit , tahun depan berjasa kat tempat lain plak" tambah Fitri berseloroh.

............................................................

Ada hadis yang berbunyi begini :

"Sekiranya di tangan kamu ada benih kurma dan kamu tahu bahawa esok akan berlaku kiamat, maka hendaklah kamu menanam dan jangan biarkan hari kiamat berlaku tanpa menanam benih kurma tersebut"
[Hadis Riwayat Imam Ahmad]
Sebenarnya tiada istilah terlambat dalam melakukan kebaikan. Hadis ini jelas memberikan motivasi yang besar kepada kita untuk melakukan kebaikan walaupun kita tahu esok adalah hari yang tidak lagi kita dapat beramal . Jangan berhenti dari melakukan amal hanya kerana kita tak dapat melihat kesannya.
Sekecil-kecil amal seperti menanam benih  pun tidak boleh ditinggalkan walau tidak nampak hasilnya inikan pula amal-amal besar seperti dakwah sebagai contoh. Walau pun kadang kala kita tidak nampak ajakan kita disambut , bosan mengajak benda yang sama , nasihat berulang kali namun tiada perubahan.
Jangan berhenti! Kerana hasil bukan kita yang menentukannya. Tuntutan ke atas kita adalah usaha. 
Terlalu tua untuk berubah? Ada sesetengah orang berpendapat dia sudah begitu sebati dengan maksiat yang dilakukan. "Dari dulu dah memang macam tu". Ermm tidak logik.
Selagi ada umur tidak pernah terlambat untuk berubah.
Hari ini ketika saya bersama seorang Ustaz dari Uzbekistan di Masjid datang seorang lelaki dalam lingkungan 30-an . Lelaki tersebut belajar 'Alif Ba Ta' , baru hendak mengenal huruf Al-Qur'an di usia 30-an! Dia berazam mahu belajar membaca Al-Qur'an. Hati saya menangis gembira melihat kesungguhannya. Sungguh perubahan tidak mengenal usia!

Sumber :http://bersamakepuncak.blogspot.com/2012/07/esok-masih-belum-terlambat.html 

Thursday, July 26, 2012

Siapa Yang Bakal Bertindak?

Salam 'Alayk sahabat yang dikasihi. Apa khabar antum semua? Bicara Iman antum di bulan Ramadhan ini bagaimana? Diharap semuanya sihat dan tahap keimanan terus meningkat dari semasa ke semasa. Dalam bulan yang mulia ini ayuh kita tanamkan mind set untuk mengutip sebanyak keuntungan yang ALLAH S.W.T sajikan untuk orang-orang yang beriman. Marilah kita menjalani ibadah puasa ini imaanan wahtisaban, dengan penuh keimanan dan pengharapan keampunan terhadap dosa-dosa terdahulu.

Bagaimana keadaan antum duhai sahabat? Setelah masing-masing dicampakkan ke seluruh pelosok bumi ini, bagaimana dengan D & T antum semua? Diharapkan semua tsabat dan istiqamah dalam  proses tarbiyah ini. Dunia dewasa ini tidaklah mengharapkan harta sebanyak mana yang didermakan, pakaian sebanyak mana diinfaqkan. Tetapi apa yang diperlukan oleh ummah adalah orang-orang yang mengerakkan kerja-kerja dakwah dan tarbiyah ini. Mungkin ramai yang sudah menonton video ini, namun mungkin ini satu inisiatif untuk kita mengemas kini kembali niat kita, ghayah kita. Video kisah Umar Al-Khattab yang disampaikan oleh Sheikh Imam Anwar Al-Awlaki.



Benarlah kata-kata Sheikh Mustafa Masyhur: " Tarbiyah bukan segala-galanya, namun segalanya boleh dicapai dengan tarbiyah". Ayuh sahabat kita sahut panggilan Umar Al-Khattab, menjadi rijal-rijal yang memegang panji-panji Islam. :) 

Kadang-kadang kita rasa kita ini macam berada dalam comfort zone. Yalah, dari sekolah lagi dah terima tarbiyah malah ada yang dah terima daripada kecil lagi melalui ayah dan ibu. Namun ini bukan alasan untuk kita mengatakan cukuplah ayah, ibu, abang, kakak atau adik kita sudah mengambil tanggungjawab ini. Ana nak kongsikan satu kisah daripada sebuah video yang ana dapat daripada YouTube.


Dalam video ini, menunjukan mengapa masyarakat tidak mengambil tindakan terhadap kanak-kanak tersebut. Kata-kata dalam temu bual ini juga ada mengatakan: " The more there are people watching something go down, the less likely someone to take action". Bicara kata-kata ini boleh kita tafsirkan apabila kita berada dalam masyarakat yang besar, yang ramai dan diperlihatkan dengan satu tanggungjawab, kebarangkalian untuk seseorang dalam masyarakat itu mengambil atau menjalankan tanggungjawab itu semakin mengecil. Jika kita samakan dengan keadaan D & T, sama bukan? "Eh takpelah ada orang buat", "Cukuplah aku duduk dalam halaqah ini sahaja". Wallahu'alam ini satu perkara yang ana ingin bawa diri ana dan sahabat semua untuk kita muhasabah kembali diri kita dalam bulan yang penuh barakah ini.

Ana tidaklah meminta untuk kita sama-sama untuk membuat sudden change tetapi kita buat semampu mana dan yang paling penting kita istiqamah  dengan amalan itu dan menaik dari satu tahap ke satu tahap yang lain. Ana akui melakukan sesuatu perubahan itu memang sukar, tapi alangkah indahnya jika kita melakukan perubahan ini dengan adanya sahabat-sahabat yang berukhuwah fillah, saling bantu-membantu dan ingat-memperingati. Kita mulakan dengan merujuk Surah An-Nahl ayat 125. Cara paling mudah kita lengkapkan diri dengan sifat-sifat mahmudah dan mengharapkan dengan cara ini kita dijadikan qudwah/contoh kepada rakan-rakan kita yang lain.

Wallahu'alam sahabat sekalian sedikit celoteh hati ana terhadap apa yang ana hadapi sekarang. Diharapkan dengan perkongsian ana ini sahabat sekalian dapat jadikan satu batu loncatan pada bulan Ramadhan ini. Dan ana harap sahabat sekalian rajin-rajinlah ingatkan diri ana ini juga kerana ana juga sering lalai dibuai dunia yang fana ini. Ana amat risau berkata-kata ini kerana firman ALLAH S.W.T yang jelas dalam surah As-Saff ayat 2 dan 3. Ana amat takut jika tergolong dalam golongan yang difirmankan itu, Na'uzubillahi Min Zalik. Wallahu'alam.

Salam Ukhuwah,
Amin Roseli

P/S: Antumlah kekuatan ana untuk terus tsabat dalam proses tarbiyah ini. Uhibbukum fillah!

Wednesday, July 25, 2012

Kesempitan Pemikiran Rakyat


Isu Palestin di bawa ke Malaysia adalah untuk menanam kesedaran kepada rakyat Malaysia atas kesengsaraan rakyat Palestin , dirampas tanah, dibunuh dan ditindas oleh rejim zionis israel, agar kita dapat bersama membantu suara mereka..

Apabila di luar negara, mereka menerima isu ini dengan mengkaji kronologi dan peristiwa yang berjalan di Palestin sana.

http://www.liveyourseoul.com/

Tetapi, apabla tiba di Malaysia, isu ini pula dipolitikkan dan dijadikan aset untuk menuding jari kepada musuh politik masing-masing pula, disebelah sana tuduh sana ejen, di sana tuduh sana apco, 

Aku bukanlah membenci politik, kerana politik itu menjamain kestabilan kebajikan masyarakat, tetapi apa yang aku bencikan adalah kepada mereka yang tidak bijak memacu hala tuju politik itu. Adakalanya kita memerlukan perbincangan dari asyik perdebatan

Akhirnya, usaha untuk membangkitkan kesedaran tidak berhasil, rakyat muak dengan istilah palestin, suara minta bantuan mereka semakin malas hendak didengari dan dibantu oleh sesetengah pihak, mereka semakin jelek dengan istilah "Israel"..

Tak boleh ke ubah cara berfikir rakyat Malaysia, bukan semua perkara perlu dipolitikkan...~

Sumber :http://pedangtertinggi.blogspot.com 

Monday, July 23, 2012

Berjumpa Di Dua Tempat

Alhamdulillah
Ana panjatkan setinggi syukur kepada ALLAH SWT
Gembira rasa tengok bila dapat tengok sahabat-sahabat dapat berjumpa & kumpul balik
Yang pasti , dengan izin ALLAH , ukhwah &  kerendahan hati masing-masing
Semua ini terjadi
Mesti syok & bangga bila lihat masing-masing dah ada bidang & kepakaran masing-masing
Yang pasti , ada 1 tajuk ni mesti tak tertinggal nak disembangkan..:)
Moga ALLAH suburkan lagi ukhwah kita ini dengan iman.
Tapi 
Jangan lupa 1 September nanti , kita jumpa ramai-ramai.
Ana harap & doa moga kita dipermudahkan untuk bertemu

Sepetang di MASDAR





Satu Malam Di Shah Alam



Thursday, July 19, 2012

Salam Romadhon 1433 H


Assalamualaikum wbt..
Semua sahabat2 sekalian..
Salam Romadhon dari ana buat semua..
Sebelum ni dah 20 atau 21 kali , kita lalu Romadhon..
Ana nak ajak kita jadikan kali ni yg terbaik..bagi ana,pembukaan Romadhon kali ni specia sebab dapat jumpa sahabat-sahabat yg dah lama tak jumpa..:)..
Moga permulaan baik ni berterusan sampai bila2..
" Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan sepenuh Iman dan kesungguhan, maka akan diampunkanlah dosa-dosa yang pernah dilakukan " 
(HADITH RIWAYAT. Bukhori, Muslim dan Abu Daud)" 


Salam Romadhon 1433H Semua!

Thursday, July 12, 2012

Nasib Baik


"Nasib baik aku jawab betul tadi, huh kalau tak confirm semua salah"..
"Pergh, nasib baik hang mai, kalau tak tau la apa nak jadi dengan aku.."
"Nasib baik anta ada, kalau tak tahu sapa nak suruh baca doa."
" Nasib baik....."


Kenapa perlu nasib baik?
Atas nasibkah sebenarnya pergantungan kita?
Mungkin kerana dah menjadi budaya ?
Bukankah semua yang berlaku walau sekecil-kecil perkara hatta menggerakkan jari itu kuasa Allah?
Mungkin kita patut perlahan-lahan ubah tabiat kita, dari senantiasa sebut nasib baik.. kan lebih baik jika..


Credit : http://aminroselidol.blogspot.com

"Alhamdulillahlah aku jawab betul tadi, huh kalau tak confirm semua salah"..
"Pergh, Alhamdulillah hang mai, kalau tak tau la apa nak jadi dengan aku.."
"Alhamdulillah anta ada, kalau tak tahu sapa nak suruh baca doa."

Bukanlah menjadi kesalahan, cuma kita nak tingkatkan lagi Hubungan Dengan ALLAH ( HDA )  kita, 
Ditakuti kita tersalah sandaran, 
Kerna memang hakikatnya kita tak punya apa-apa langsung di dunia ini..

Bukan sebagai paksaan, cuma sebagai pesanan
Hakikat yang tak boleh kita lari...
Manusia itu sentiasa melakukan kesalahan.

Sumber : http://sekudushati.blogspot.com/2012/07/nasib-baik.html

Sunday, July 1, 2012

Lemau

Akan anda temui dan hadapi hari yang sangat lemah. Seluruh usaha anda menjadi gagal. Pada ketika ini anda akan lebih terasa bahagia jika dapat melayan muzik yang sedih. Instrumental yang menyedapkan hati anda. Sebenarnya anda seakan-akan menikam jantung untuk mati dengan segera. Fikiran anda pada saat itu sangat negatif dan penuh dengan andaian-andaian yang pelik, walaupun pada ketika itu anda merasakan anda adalah benar. Sebenarnya anda silap.
Credit : http://www.liveyourseoul.com
Penawar bagi lemah hanyalah kekuatan. Selagi anda memerangkap minda anda, selagi itulah tubuh anda terikat dengan kelemahan yang anda sendiri cipta. Padahal, asalnya anda adalah kekuatan. Dan kekuatan anda sudah cukup untuk anda teruskan kehidupan sehingga mati. Jangan mati awal dari masa yang Tuhan telah tentukan pada anda. Persekitaran adalah kekuatan. Maka binalah persekitaran yang sihat dan kuat. Gaya hidup yang cekal bersemangat walaupun arus kelemahan sedang melanda jiwa anda.

Hati anda ada masanya akan lemah. Namun akal anda telah menyimpan pelbagai data maklumat yang mampu menangani segala masalah. Jangan biar hati anda memakan data-data tersebut.

Kembali pada asal. Kita hanyalah makhluk Allah yang lemah. Namun kita adalah makhluk Allah yang dipilih bagi mendokong beberapa beban tanggungjawab sebelum mati pada masanya. Lemah? Kekuatan ada pada anda. Realisasikan kekuatan tersebut.

Sumber : http://isshokemmei.wordpress.com

Bersih Hati , Kita Bahagia

Credit : http://www.liveyourseoul.com

Bayangkan hati tanpa dengki, dendam, cemburu dan kemarahan. Betapa lapangnya jiwa kita, betapa luasnya kehidupan yang sedang kita jalani. Kita dapat berfikir dengan tenang dan bertindak secara rasional dan penuh hikmah. Kejayaan dan kekayaan orang lain tidak menganggu perasaan kita, kekasaran dan keburukan orang tidak melukakan hati kita bahkan kita mampu berkongsi kebahagiaan dengan orang lain serta mampu meraikan kejayaan mereka. 

Bayangkan hati yang melimpah dengan kemaafan, bersangka baik, tahu menghargai dan mampu menerima kelemahan diri dan kelemahan orang lain. Kita dapat menghadapi hari baru dengan senyuman dan hati yang tenang.

Inilah kunci kebahagiaan; Hati yang bersih dari dendam kesumat, kedengkian, kemarahan, buruk sangka hingga hati kita mudah memaafkan, tahu menghargai, mampu melihat kebaikan dari longgokan keburukan.
Cuba tanyakan pada diri kita; kenapa kita selalu resah gelisah? Apa yang sering membimbangkan kita? Apa yang menjadikan fikiran kita terkurung dalam keraguan?

Credit : http://www.umarmita.com
Siapa yang memiliki hati begini?

Hati ini haya dimiliki oleh mereka yang benar-benar mengenali Allah SWT, menjiwai sifat dan kesempurnaanNya sehingga ia mampu menyelami betapa halus, adil dan sempurnanya urus tadbir Allah SWT. Bahkan jiwanya mampu merasai betapa Allah itu Maha Penyanyang dan Maha Lembut pada hamba-hambaNya. Lalu ia menyandarkan seluruh harapan, pergantungan, tawakal bahkan cinta dan rindunya hanya pada Allah.

Orang yang merasakan dirinya sendiri tidak sempurna lalu ia tidak pernah mengharapkan kesempurnaan pada diri orang lain yang berada disekitar kehidupannya. Sehingga ia mampu memaafkan kesalahan dan kecuaian orang lain. Hatinya mampu berlapang dada dan berbaik sangka.

Orang mencintai keindahan dan kebaikan sehingga ia mampu menghargai kebaikan dirinya dan orang lain lalu mengharungi hidup dengan jiwa yang tenang, lapang dan penuh kepasrahan.

Bagaimana dengan hati kita? Semoga Allah mengurniakan kita hati yang begini.

Sumber : http://my.opera.com/azmibhr/blog/2012/06/27/kunci-kebahagiaan-1-kebersihan-hati

Thursday, June 14, 2012

Fikrah Yang Fitrah



Fikrah yang fitrah tetap akan diterima.
Walaupun masanya memakan berkurun abad.

Ianya meresap perlahan ke dalam hati manusia,
Seakan oksigen yang masuk melalui penafasan.

Fikrah itu mula dengan mengikut rentak jantung bernafas,
Apabila perlu, ia mampu berdegup kencang nafas larian.

Kerana fikrah yang fitrah bukan sesuatu direntap masuk,
Mengharapkan seakan-akan ubat yang pulihkan dari dalam.

Mereka kadangnya ingin merasa puas nampak ditelan,
Tetapi slps 10 second, nampak muntah bersepah-sepah.

Sebab apa?
Sebab terlalu memaksa menelan keanehan.

Dan pabila orang termuntah,
Mudah sahaja melabelnya 'orang yang pengotor'. Mudah.

Kalau nak tahu, engkau sebenarnya yang pengotor,
Menyebabkan dunia busuk dengan muntah bernanah.

Jadi sebenarnya Daie yang berfikrah fitrah itu kreatif,
Menyesuaikan fikrah dengan manusia di hadapannya.

dan Daie yang berfikrah fitrah itu juga adil,
Bukannya memilih manusia untuk fikrahnya.


Monday, June 11, 2012

Tahniah!


" Assalamulaikum... Kepada sahabat semua dengan kesyukuran dan sukacitanya dijemput ke Majlis Walimah saya pada 23 Jun 2012 hari Sabtu di Dewan MPSP Tikam Batu "

Alhamdulillah..kami kat sini mengucapkan Tahniah & Mabrookk kepada sahabat kita , 
Yaser dan pasangannya.
Tambah lagi seorang sahabat kita yang bakal menjadi ketua keluarga.
Yang lain2 tu , tak rasa apa2 ka?..:)
Apa pun , ni berita gembira buat kami semua!
Moga ALLAH permudahkan , merahmati  rumahtangga yang bakal dibina dengan cinta dan kasih sayang sampai bila-bila..Ameenn..InshaALLAH.
Tahniah & Mabrook kepada Yaser dan pasangannya!



Friday, June 8, 2012

Habitat

Keluarkan ikan dari kolam
Dan biarkan ia hidup bebas
Bebas di udara yang nyaman
Ia tetap akan mati

Harimau terkenal dengan kegagahannya
Lepaskan dia hidup di kota
Kota yang penuh dengan kemudahan
Ia tetap akan mati

Manusia makhluk “pintar”
Keluar hijrah dan berubah
Kita bebas memilih namun salah
Sehingga binasa di atmosfera dosa

Sunday, June 3, 2012

Kebergantungan Kita


Mind set kita pada zaman sekarang bila menghadapi kesusahan dalam sesuatu perkara, pasti akan mencari seseorang yang pakar dalam bidang tersebut. Susah dalam pelajaran, kita cari rakan kita yang selama ini mendapat keputusan yang amat cemerlang. Susah dalam memasak, kita tanya ibu kita dan bagi yang lelaki mungkin akan bertanya kepada rakan wanita mereka. Susah dalam hidup? Itu persoalan yang saya rasa boleh menjawab dengan mulut, tapi benarkah hati kita merasainya? Na'uzubillah, ALLAH lembutkanlah hati hambaMu ini.

Kemas kini laman blog ini terdetik ketika saya tersentap dengan kata-kata daripada ceramah Dr. MAZA.

"ALLAH boleh berikan tidur yang nyenyak walaupun dia tidur di rumah yang buruk dan ALLAH juga boleh menghalang tidur yang nyenyak walaupun katil kita sedap, besar dan mahal."

Itu semua hak ALLAH S.W.T. Gabungan pula dengan ceramah beliau berjudul 'Re-framing kehidupan', dimana ALLAH S.W.T telah berikan kita panduan untuk menguatkan hati dan diri dalam ujian kehidupan ini. Surah Al-Muzammil, untuk kita mendekatkan hati lagi dengan ALLAH S.W.T. Kuatkan hati ini Ya ALLAH untuk diberikan kekuatan untuk mendirikan solat malam Ya ALLAH, sungguh hina diri ini Ya ALLAH! Aaamiinn..

Link video:
Yang Mutlak & Yang Relatif: http://youtu.be/qKWkCRrwmUA
Re-framing Kehidupan: http://youtu.be/AQAWuoGlVz4

Oleh : http://aminroselidol.blogspot.com 

Monday, May 28, 2012

Jendela Yang Kita Bersamanya

Di Jendela Ini

Di jendela ini
ku menyaksikan keruntuhan bangsa
menangisi hilangnya peribadi ummat
Dan luntur luluhnya IMAN
Di ulit kemewahan, diragut kepapaan

Di jendela ini
Kuratapi kematian jiwa
Hancur runtuh rumahtangga
Terbiar terkapar anak-anak bangsa
mengais secebis identiti
menyudu kehormatan dan harga diri
Dicelah runtuhan sebuah kehidupan.

Tiada lagi kebahagiaan
pudar sudah lirikan senyuman
Bila diri lupa jalan pulang
pada Pemilik jiwa dan kehidupan

Tiada lagi kelapangan hati
pada mahligai tersergam berdiri
Apabila insan lupa diri
Hidup sekadar nafsu nafsi

Tiada lagi kelazatan jiwa
pada sajian hebat di meja kehidupan
bila hati tak mengenal Pencipta
Pemilik diri dan semesta alam

Maafkan guru mu
anak-anak tercinta
Lama ku berdiri di jendela
lupa dirimu semakin dewasa
nasihatku melimpah dalam bicara
tapi tiada hikmah dalam kata-kata

Maafkan guru mu
anak-anak tercinta
terleka jiwa ku dijendela
terlupa dirimu manusia biasa
tidak suka dikongkong jasad dan jiwa

Hanya satu harapan dicita
Dirimu terpelihara diluar sana
Indah pekertimu menyeri dunia
Membimbing manusia pada Pencipta



Sumber :http://my.opera.com/azmibhr/blog/2012/05/22/di-jendela-ini

Wednesday, May 23, 2012

Takziah



Di kesempatan ini ,
Ana mengucapkan takziah kepada Qayyim Izzadeen sekeluarga ,
dengan pemergian ayah dia , Allahyarham Pakcik Hamdan
pada 22 hb Mei 2012  malam di Hospital Taiping.
Alhamdulillah,jenazah dikebumikan di Johor.
Arwah telah mengalami sakit paru-paru berair dan beberapa komplikasi jantung.
Sama-samalah kita doakan yang terbaik untuk arwah,
Moga ALLAH redho hidup arwah dan tempatkan arwah di kalangan orang-orang yang soleh.InshaALLAH.
Ambik sedikit masa kita untuk menghadiahkan Al-Fatihah kepada arwah.
Al-Fatihah.


Monday, May 7, 2012

Jika Anda Rabun



Ini adalah kisah dua ekor burung helang yang satunya memiliki mata yang sihat, serta penglihatan yang cukup tajam. Manakala rakannya pula mempunyai penglihatan yang kurang jelas dan sukar baginya untuk mencari makan.


Helang yang pertama tadi dengan mudah keluar untuk mencari makan. Dengan kehebatannya, seekor tikus pun belum pernah terlepas dari serangannya. Ini menyebabkan hidupnya sentiasa bahagia.


Lain pula dengan helang yang rabun ini. Dia jarang sekali dapat melihat tikus dengan jelas. Selalu dia terlepas. Lalu dia mengambil keputusan untuk menangkap apa saja benda kecil yang bergerak. Hal ini menyebabkan nasibnya selalu kurang baik. Ada masa terkena serangga yang merbahaya, dan ada ketika sampah-sampah yang ditiup angin menjadi makanannya. Hidupnya tak seindah si helang pertama tadi.


Namun begitu, datang satu musim dimana tidak ada lagi tikus yang berkeliaran. Menyebabkan helang pertama tadi mula gelisah memikirkan rezekinya. Sehinggalah lama-kelamaan helang itu pun mati kelaparan.


Di sinilah kehebatan helang kedua tadi terserlah. Sekalipun ia jarang menikmati kelazatan seperti rakannya, namun dia masih dapat meneruskan kehidupan kerana dia tidak berapa kisah walaupun sudah tidak ada tikus lagi. Dia sudahpun biasa dengan memakan selain dari tikus. Sehingga kini pengembaraannya masih diteruskan.


Kita mungkin pernah berasa lemah dengan segala kelemahan kita, bila kita sibuk membandingkan kelemahan kita dengan kekuatan orang lain. Sedangkan kelemahan kita itu adakalanya menjadi kekuatan kita, manakala kekuatan orang  lain itu akan menjadi peluru yang bakal menembusi isi kepala mereka sendiri.


Jangan kita memandang kelemahan kita dari satu sudut sahaja, kita adalah insan yang berakal serta berhati mulia, masih luas dunia ini untuk kita teroka, masih luas cabang kehidupan yang perlu kita lalui.


Sekalipun kota penuh dengan papan tanda, manusia masih kekal binasa.
Walaupun hutan penuh dengan bahaya,  manusia terus berjaya meneroka.


Sumber : http://isshokemmei.wordpress.com/

Tuesday, April 24, 2012

Khabar Gembira


Si dia ada bersama kita

Assalamualaikum sahabat-sahabat ana sekalian..
Moga semuanya dirahmati ALLAH SWT sepanjang masa..
Moga ALLAH pelihara iman kita sehingga kita bertemu-Nya..
Moga ALLAH lihat dan pandang kita nanti sebagai orang yang beriman..inshaALLAH..
Di sini , ana nak umumkan satu berita gembira buat semua...
InshaALLAH program Reunion kita  pada tahun ini..
Akan diadakan bersama satu majlis special oleh seorang sahabat kita..
Cuma buat masa ini semuanya rahsia..:)..
Nantikan pengumuman rasmi dari si dia ya..
Harap semua bersabar , jangan marah ana
Dan yang penting , kurangkan mengeluarkan kenyataan kontroversi..:)


Tuesday, April 3, 2012

Bersedia untuk satu yang pasti



Assalamualaikum.

Apa khabar sahabat-sahabat? Harapnya semua sihat fizikal dan iman. Bagi yang sedang berkerja diharap pekerjaan antum bukan hanya penat lelah untuk gaji semata-mata . Semoga penat lelah itu di balas juga di akhirat nanti dan mendapat redha ilahi. Bagi yang akan atau sedang menghadapi peperiksaan semoga usaha antum juga tidak hanya dibalas dengan pointer yang tinggi tapi ia dapat dibawa sebagai amal soleh yang akan memberatkan timbangan amal kebaikan kita Inshallah. Bagi yang sedang bersiap untuk melangkah ke alam perkahwinan diharap perkahwinan antum bukan sahaja membawa kebahagiaan di dunia tapi terus bahagia juga di akhirat nanti. Ameen.

Ketahuilah sahabat yang dikasihi jika kita bersedia untuk pergi ke tempat kerja kemungkinan tempat kerja terjadi kebakaran dan kita tidak dapat berkerja di hari tersebut. Atau kita bersedia untuk peperiksaan kemudian terjadi banjir dan peperiksaan dibatalkan. Atau untuk berkahwin kemungkinan kemalangan berlaku kepada pasangan kita yang menyebabkan perkahwinan terpaksa ditunda atau ditangguh. Semuanya tidak pasti. Tetapi sahabatku yang dikasihi ketahuilah sekiranya kita bersedia dan bersiap untuk mati ketahuilah bahawa mati itu pasti.

"Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati" (Ali-Imran:185)

Tiada siapa yang terlepas dari kematian. Seorang raja yang mempunyai jutaan emas , kekuasaan , bala tentera dan harta akhirnya tetap akan mati di mamah bumi. Doktor yang berkerja dihospital cuba menyelamatkan nyawa-nyawa manusia yang sakit juga akhirnya tidak juga dapat menyelamatkan dirinya dari mati. Akhirnya dia akan kaku tidak bernyawa.

Sahabat yang disayangi ketahuilah syarat untuk mati bukanlah sakit. Bukan kanser , denggi atau malaria. Berapa ramai orang yang menemui ajal ketika sedang sihat. Kemalangan kereta dan sebagainya.Syarat untuk mati juga bukanlah tua. Berapa ramai insan yang menemui ajal saat usia belum lagi menjangkau 20-an. Ketahuilah untuk mati syaratnya adalah bernyawa. Kita semua memenuhi syarat tersebut.

Kita tidak dapat lari dari mati  tetapi kita dapat bersedia menghadapinya. Kita dapat meningkatkan amalan kita. Sentiasa berusaha menjaga diri , menjaga iman agar saat maut tiba iman teguh di dada.

"Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati" (HR Ibnu Majah)

Sahabat yang dirindui , sekiranya terasa diri masih jauh dari Allah dan ingin berubah lakukan lah sekarang. Sekiranya hendak melazimi bacaan Qur'an mulailah sekarang. Sekiranya mahu sentiasa berjemaah di Masjid mulailah sekarang. Ingin menambah sedekah hulurkannya sekarang. Hendak memohon ampun dan maaf pohonlah sekarang.Jangan bertangguh kerana mati boleh menjemput kita bila-bila masa. Jadilah orang yang cerdik dengan sentiasa mengingatinya. Sama-sama kita menyiapkan diri.

"Tidak akan bergerak kaki anak Adam pada hari kiamat disisi Rabbnya sehingga dia ditanya akan 5 perkara . Tentang umurnya kemana di habiskan , tentang masa mudanya apa yang di usahakan , tentang hartanya bagaimana diperolehi dan dibelanjakan , dan tentang ilmunya apa yang telah dia amalkan." (HR Tirmizi)

Wallahualam.

Monday, March 26, 2012

Bayi Itu


" Seronok bila perhatikan bayi. Mereka si bayi ni memang cepat belajar dari persekitaran mereka.
Saya bagi dia botol, dan saya buka tutup tudung botol tu. Banyak kali saya buat.
Then dia pon nak cuba jugak. Dia tepuk2 tudung botol tu. Saya pegang tangan n jari dia, saya pusing2 kat tudung botol tu sampai terbuka. Lama2 dia dah pandai pusing dah tudung botol tu.
Cuma satu direction saja dia pandai pusing. So kalau nak buka tudung botol, dia kena guna tangan kiri saja. Saya biar dia main sorang2.
Tiba2 tudung terjatuh ke lantai kereta. “Eh umi, Aniq pandai bukak tudung botoi dah. Cepat dia blajaq”… 
Jangan underestimate bayi taw. Mereka memang cepat belajar. So jadilah ibu-bapa yang sangat perihatin, berakhlaq mulia dan berilmu tinggi. Kerana mereka akan ikut setiap tingkah laku kita. Didik anak2 dengan baik. Jadilah ibu bapa yang baik, InsyaAllah anak2 pon akan jadi soleh "

Sumber : http://isshokemmei.wordpress.com

Saturday, February 11, 2012

Dengar Pesan Wasilah Hikmah

"Lidah yang asyik berkata-kata tanpa henti, tidak akan sempat mendengar kata-katanya sendiri."

Mendengar itu sangat indah
Ilmu di dada bisa bertambah
Biar lidah anda rebah
Namun hikmah terus bercambah

Hati tidak hinggap resah
Sekali sekala baru bermadah
Satu huruf dari lidah
Siapa mendengar terpaksa mengalah

Luqman al-Hakim namanya megah
Setiap celaan baginya murah
Hati dan akal begitu cerah
Budi bicara penuh hikmah

Jika singa datang menyergah
Telinga juga mencari arah
Tika itu lidahmu pasrah
Baru tahu langit tinggi rendah

Dengarlah pesan walaupun parah
Pesan menjadi anugerah
Lidah kita sama merah
Simpan dahulu sebelum berhijrah

Memang lidah pasti menjelajah
Tapi kita bukan penjajah
Memang jalan kita berwasilah
Wasilah kita penuh hikmah


Ditujukan khas kepada sahabat-sahabatku juga mereka yang bercita pada hikmah ^.^

Sunday, January 29, 2012

Hanya Dengan Islam Kita Ini Mulia

"Kita adalah umat yang telah ALLAH berikan kemuliaan dengan Islam , maka bagaimanapun cara kita mencari kemuliaan tanpa Islam , ALLAH tetap menjadikannya sebagai kehinaan."
Inilah kata-kata yang diungkapkan oleh khalifah Umar Al-Khatthob. 
Bilakah Umar mengucapkan ungkapan ini?
Bilakah Umar menyusun perkataan ini?
Umar mengatakan ini pada ketika peristiwa yang mulia dan besar dalam sejarah Islam iaitu, pembukaan Kota Baitul Maqdis . Beliau mengatakan ungkapan ketika beliau berangkat untuk membuka Baitul Maqdis , mengambil kunci-kunci Baitul Maqdis yang telah diabaikan kerana mengabaikan Islam
Umar berangkat ke sana untuk mengambil kunci-kunci Baitul Maqdis .
Ketika orang-orang Nashara mendengar kedatangan Umar yang namanya telah mengoncang dunia , yang jika nama Umar disebut di Majlis Kisra dan Kaisar , maka kedua-dua raja ini hampir pengsan mendengarnya , kerana takut.MashaALLAH!!