Sunday, August 28, 2011

Baik itu Mudah


Gambar oleh Umar Muhajir

Dari Abu Hurairah R.A , katanya : " Bersabda Rasulullah S.A.W . " Berkata ALLAH Ta'ala : Apabila hambaKu berniat akan mengerjakan kebajikan , maka akan Kutuliskan satu kebajikan selama niat itu belum dikerjakannya. Apabila telah dikerjakannya , maka akan Kutuliskan sepuluh kali . Apabila ia berniat akan berbuat jahat , maka Aku mengampuni niatnya selama belum dikerjakannya. Apabila niat jahat itu telah dilakukannya , maka Kutuliskan satu kejahatan ; berkata Malaikat : Ya ALLAH! itu hambaMu mahu berbuat jahat! Sedangkan ALLAH sebenarnya lebih mengetahui. Berkata ALLAH : " Amat-amatilah dia! apabila dikerjakannya , tulislah satu kejahatan , dan apabila diurungkannya , maka tulislah satu kebajikan , kerana perbuatan itu diurungkannya sebab takut kepada Aku." Selanjutnya Rasulullah S.A.W bersabda : "Apabila telah baik ke-Islaman seseorang dari padamu , maka tiap-tiap kebajikan yang dikerjakannya ditulis sepuluh kali sampai tujuh ratus lipat kali ganda , dan tiap - tiap kejahatan yang dikerjakannya ditulis sekali saja sampai mati."

Sumber : Shahih Muslim Jilid I , hal. 89 , hadis 87

Setiap hari kita pasti berhadapan dengan situasi untuk memilih sama ada berbuat baik atau berbuat jahat.
Diperhatikan hadis di atas , pasti kita merasa betapa untungnya memilih untuk berbuat baik dalam setiap perbuatan kita.
Yakinlah pada janji ALLAH ini dan rebutlah peluang berbuat baik walaupun dengan seukir senyuman..
InshaALLAH!

2 comments:

  1. jzkallah atas perkongsian. smoga kita sama2 dapat meraih kebaikan sebanyak mungking selama mana kita masih dikurniakan nafas di dunia ini.

    ReplyDelete
  2. Tuhan kita, Rabb kita, Ilah kita, Allah SWT itu adalah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Pengampun, Maha Bijaksana, Maha Penyabar....

    ReplyDelete