Friday, January 21, 2011

Railah Dia Jika Dia Datang KepadaMu

by ~alwan83 at Daviantart


Sahabat adalah mereka yang datang dalam hidup kita dalam apa jua cara. Mereka dianggap oleh kita seseorang yang menyenangkan kita di kala susah dan ceria bersama dikala senang. Mereka juga hadir dengan pelbagai ragam. Adakalnya menggembirakan dan adakalanya menyusahkan bagi diri kita.

Yang dikatakan sahabat datang dalam keadaan menggembirakan adalah ketika dia datang dalam keadaan bertepatan dengan erti persahabatan bagi diri kita. Dan yang menyusahkan adalah dia datang dalam pada situasi yang sebaliknya.

Pernah sekali pengalaman ana duduk dalam situasi begini. Sahabat datang dalam keadaan dia menyusahkan ana. Bagi diri ana dia merimaskan ana ketika itu. Walaupun ana tidak menunjukkan sebarang respon tidak suka. Tapi bagi ana layanan padanya adalah bukti ana tidak suka dia datang time tu.

Sahabat ini datang ketika ana sedang sibuk berfacebook. Melayan kawan2 difacebook. Dia datang dari utara tanah air. Dan kediaman ana ketika itu di Johor. Ana rasa time tu dia datang dengna harapan ada beberapa cerita yang dia mampu kongsikan bersama. Walaupun cerita yang remeh-temeh. Biasalah, kalau dah duduk sama2 batch ni, mesti ada kenangan lama dan pengalaman baru yang nak diceritakan. Lagi2 mereka yang dah nak sampai seruan walimah. haha.

Dia cuba berbual dengan ana, tapi ana masih sibuk berfacebook. Dia mula menggapai surat khabar yang berdekatan dengannya. Satu-satu surat khabar ditatap. Dari surat khabar baru hingga surat khabar yang dah bertarikh 2 atau 3 hari yang lepas. Ada sesekali dia cuba membangkitkan berita2 yang ada dalam surat khabar tu kepadaku. Tapi jawapan aku mengecewakan dia.

Dan 1 jam selepas itu dia melelapkan mata. Perasaan ana tidak sedikit pun tersentuh time tu. Mungkin bagi ana, rakan di facebook lagi aula.

1-2 jam dia terlelap di sofa, akhirnya sahabat ana yang sorang lagi telefonnya ajak balik rumah. Sahabat yang dia tumpang tidur. Ketika tu dah pukul 2 pagi kot. Akhirnya dia meninggalkan aku. Dia pulang ke rumah sahabat ana yang sorang lagi. 

2-3 hari selepas itu dia pulang ke rumahnya di utara tanah air. Itupun ana sempat menelefon sahaja. Mungkin ketika itu hatinya sangat gembira dirai oleh sahabat nya yang lagi sorang. Dan kegembiraannya berbaur kekecewaan ketika dia merasai raianku.

Beberapa hari selepas itu ketika aku sedang berfacebook dia menghantarkan mesej padaku. "Tengah sibuk ke main soal2?" Huh, hati ana time tu seperti ada something yang tidak kena. Merasakan ada sesuatu hajat yang sperti ana tidak lunaskan. Dan merasakan yang dia pasti tidak akan menjejak kaki lagi di Johor jika yang orang akan meraikan kehadirannya adalah ana.

Inilah yang ana ingin kongsikan mengenai penglaman dalam dunia persahabatan. Dan pengalaman ini mengajarkan ana tentang erti persahabatan yang sebenar. 

"Sahabat adalah mereka yang mampu menolong kita keluar dari lubang kemaksiatan. Dan menarik kita memasuki dalam taman amalan yang sangat indah dan menenangkan"

Pada sesuatu kedaan kita bukan tidak tahu mana satu yang penting dalam kehidupan. Tapi kita keliru padanya. Berdoa dan beristikharah lah selalu pada ALLAH swt. Agar pilihan yang kita lakukan adalah bertepatan dalam landasan syariat ALLAH.

p/s : Kalau Iqbal Harun baca: Iqbal, ana nak minta maaf atas kekhilafan yang ana lakukan sepanjang persahabatan kita. Semoga ALLAH sentiasa satukan hati kita dan semua sahabat yang lain. Semoga ALLAH masih sayang kita.

8 comments:

  1. Takpa fathi...
    Datang je..
    Ramai lagi sahabat kat sini bleh rai anta.
    Tak jumpa ana pun takpa. :P

    ReplyDelete
  2. ana dah komfem tiket pun.. ditunda, kena denda lagi.. adeh

    ReplyDelete
  3. albo:

    tulah anta, bnyk sangat berjalan.

    Fathi:

    Bile nak mai mesir ni?

    ReplyDelete
  4. Bila dah aman sikit la akhi.
    Kalau datang time anta takde rugi lah.

    ReplyDelete
  5. eh..lah..datang je ah.

    Mukhlis kan ade.

    ReplyDelete